субота, 22 жовтня 2016 р.

Урок біології у 8 класі з теми: "Різноманітність земноводних"

8 клас 

 Урок № 43

Різноманітність земноводних
   Мета уроку: сформувати знання про різноманітність земноводних, пов’язану з пристосуванням їх до існування в різних середовищах; розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес до вивчення біології; удосконалювати вміння порівнювати і робити узагальнюючі висновки; виховувати культуру спілкування, старанність, працелюбність.
Очікувані результати: учні наводять приклади земноводних, у тому числі поширених в Україні, їхньому регіоні; учні розпізнають представників хвостатих та безхвостих земноводних на малюнках; учні порівнюють організацію хвостатих та безхвостих земноводних.
Обладнання: роздаткові картки із завданнями, мультимедійна презентація
Тип уроку: комбінований.

1. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
Раз,два підтяглись
Три,чотири – усміхнулись
Стали рівно.Сіли тихо.
Починається урок!
Пісня жерлянки червоночеревої
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. Знайти та виправити помилки в тексті.
1.Земноводні — це тварини, які живуть у прісних та солоних водоймах.2. Тіло їх складається з голови, шиї, тулуба і кінцівок.3. Жаби мають чотири однакові ноги.4. Шкіра у жаби гладенька, без залоз.5. Ковтають їжу з допомогою очей.6. Є теплокровними тваринами.
2.2. «Закінчи речення».
1. Хребет жаби має (дев’ять хребців).
2. Пояс передніх кінцівок складається з парних лопаток, воронячих кісток і ... (ключиць).
3. У місці сполучення воронячих кісток приєднується ... (грудина).
4. Жаба живиться ... (рухомими безхребетними).
5. Личинки жаби дихають ... (зябрами).
6. Дорослі жаби дихають ... (легенями і через шкіру).
7. Здобич жаба ловить за допомогою ... (довгого липкого язика).
8. Серце жаб ... (трикамерне).
9. Кіл кровообігу ... (два).
10. Запліднення … (зовнішнє).
11. Розвиток ... (непрямий).
12. Личинка жаби називається … (пуголовком).
3. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Пересування — дивовижна властивість живих організмів. Одні стрибають, як жаба, інші бігають, як тритони, а черв’яги пересуваються, мов черви. Протеї та сирени вправно плавають. Та це ще не все. Квакші спокійнісінько ходять по листках на гілках, а одна з них — яванська летюча квакша — планерує, стрибнувши з дерева і розправивши свої величезні перетинки між пальцями на кінцівках. Так вона пролітає відстань у 12 м. Багато видів амфібій володіють і рятівною здатністю порівняно швидко закопуватися в землю. Так, часничниця вночі займається полюванням, а вдень ховається в землі, закопуючись за допомогою своїх рогових мозолів на лапках. Робить вона це досить вправно, тому менш ніж за хвилину може повністю зануритися в пісок або пухку землю. Де б не застало цих земноводних ранкове сонце, вони в ту ж мить зариваються, зникаючи під землею майже у вертикальному положенні. При цьому часничниці можуть жалібно нявчати, як маленькі кошенята.
3.1. Проблемне запитання
Чому в земноводних тварин так багато способів пересування?
3.2. Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.
4. Засвоєння нового матеріалу
Різноманітність земноводних.
Розповідь учителя
В еволюційному відношенні земноводні походять від давніх кистеперих риб і дали початок представникам класу Плазуни..
Про походження земноводних до цих пір ведуться суперечки. Згідно з останніми даними, земноводні походять від давніх кистеперих риб, а саме від ряду рипідистій. За будовою кінцівки і черепа ці риби близькі до викопних земноводних (стегоцефалів), яких вважають предками сучасних амфібій.
Сучасні земноводні представлені трьома рядами.



Складання опорної схеми






Презентації груп на теми (випереджальне завдання)
І група — хвостаті земноводні;
ІІ група — безхвості земноводні;
ІІІ група — безногі земноводні.

Заповнення таблиці Різноманітність земноводних(робота з підручником,ст.. )
Назва ряду
Представники
Особливості будови
Безхвості


Хвостаті


Безногі



Це цікаво
Жаби їдять з феноменальною швидкістю. За допомогою кінозйомки підрахували, що за хвилину жаба робить близько 4000 ковтальних рухів. Цього людським оком побачити не можна, тому, мабуть, і виникло повір’я, що жаба може не їсти роками.
Язика немає в сурінамської, або американської, піпи, що живе в Південній Америці, і в шпорцевих жаб, які трапляються в тропічній Африці.
Пуголовки не перетворюються на жаб у воді, в якій зовсім немає йоду.
Жодна земноводна тварина не вживає воду звичайним способом — не п’є. Уся вода, потрібна для її життя, вводиться в організм тільки через шкіру, яка всмоктує вологу і виділяє її. Жаба, яку тримають у сухому приміщенні, худне й виснажується. Сила й бадьорість повертаються до неї лише тоді, коли їй дадуть можливість скупатися у воді.
5. Узагальнення і закріплення знань
Фізхвилинка
Втому ми з очей знімаєм
Кілька вправ про це ми знаєм
Подивились вправо,вліво,вниз
У чарівній скриньці є сюрприз
Рукою вгору поведеш
На парті завдання ти знайдеш.
5.1.Встановити відповідність
  1. Ці високоорганізовані земноводні поширені на всіх континентах (за винятком Антарктиди).
  2. Зустрічаються в тропіках і субтропіках Південно-східної Азії, Африки і Латинської Америки.
  3. Забарвлення найчастіше темне, але зазвичай поцятковане світлими плямами і смужками.
  4. Хвостовий відділ хребта перетворений на єдину хвостову кістку.
  5. Через свій прихований спосіб життя ці земноводні є маловивченою групою амфібій.
  6. Серед сухопутних видів є риючі і деревні форми.
  7. У фауні Україні представлена лише одна родина.
  8. Шийний відділ не виражений.
  9. На щелепах і піднебінні майже немає зубів.
  10. В багатьох видів самки охороняють кладку, обвиваючи її тілом.
  11. Личинки схожі на дорослих, але, на відміну від них, зазвичай мають зовнішні зябра.
  12. Поширені переважно в північній півкулі, хоча чимало видів живе й в Центральній та Південній Америці.

5.2 . Вправа «Третій зайвий»
А)Рибозмій,тритон,саламандра.
Б)Протей,часничниця,амбістома.
В)Квакша,кумка,черв яга.
5.3. Гра «Хрестики –нулики»
Виграшний ряд Безхвості України
Жаба Голіаф
Очеретяна жаба
Бананова жаба
Амбістома
Кумка
Зелена ропуха
Піпа
Квакша
Часничниця
Виграшний ряд Хвостаті України
Плямиста саламандра
Протей
Сирен
Безлегенева саламандра
Звичайний тритон
Ропуха
Гігантська саламандра
Короткоголов
Гребінчастий тритон
Виграшний ряд Безногі
Ставкова жаба
сирен
Короткоголов
Рибозмій
Кільчаста червяга
Шкіряста червяга
Сіра ропуха
Піпа
Аксолотль
5.4. Біологічна задача
За спостереженнями вчених одна травяна жаба зїдає за добу близько 7 шкідливих комах. Скільки комах зїсть жаба за 6 місяців активного життя?
6. Підбиття підсумків уроку
Учитель нагадує учням проблемне запитання, поставлене на початку уроку:
Чому в земноводних тварин так багато способів пересування?
Учні обговорюють і роблять висновок:
Різноманітність способів пересування земноводних пов’язана з освоєнням земноводними різних середовищ існування: водного, ґрунтового, наземно-водного та життя на деревах. А різні середовища існування, у свою чергу, дають змогу земноводним не вступати в гостру конкуренцію за базу живлення і сприяють їх стабільному існуванню.
Жаб’ячі приваби
У ставочок, як в люстерко,
задивилась жабка:
— Ой, яка ж струнка постава,
граціозна лапка!
Очі виразні, булькаті,
вирячені в міру,
Ще й бородавки розкішні
укривають шкіру.
Раджу добре роздивитись
всі мої приваби,
перед тим як говорити,
що страшні, мов жаби.
Л. Вознюк.
7. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу.
Підручник __опрацювати $_39__________________________________________
1. Скласти сенкани на теми «Квакша», «Тритон», «Черв’яга».
2. Підготувати повідомлення про земноводних, занесених до Червоної книги України.


Немає коментарів:

Дописати коментар